Opis placówki
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy
Misją OREW jest dążenie do wszechstronnego rozwoju wychowanka niepełnosprawnego intelektualnie oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie na miarę indywidualnych możliwości oraz pomoc i wsparcie jego rodzinie.
Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy jest niepubliczną placówką edukacyjną oraz zakładem opieki zdrowotnej. Jest to ośrodek dziennego pobytu dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz z głęboką niepełnosprawnością. Placówka przeznaczona jest dla wychowanków w wieku od 2,5 do 25 lat, którzy wymagają kompleksowej, wielodyscyplinarnej pomocy rehabilitacyjno – edukacyjnej.
Do OREW przyjmowani są wychowankowie na podstawie pisemnego wniosku złożonego przez rodziców, lub jednego z rodziców lub opiekuna prawnego, do którego dołączono, w zależności od formy uczestnictwa:
• orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego;
• orzeczenie poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie grupowych zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;
• orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności wydane przez zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności;
• skierowanie od lekarza;
Edukacja, terapia, wychowanie, opieka i rehabilitacja odbywa się w następujących grupach wychowawczych:
- wychowanie przedszkolne;
- roczne przygotowanie przedszkolne;
- kształcenie specjalne w grupach edukacyjno-terapeutycznych (szkoła podstawowa i gimnazjum);
- zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze.
OREW wyposażony jest w windę, sale edukacyjne, gabinet psychologa, logopedy, terapeuty zajęciowego, salę doświadczania, salę rehabilitacyjną, salę terapii sensorycznej.
W placówce działa pion kuchenny, przygotowujący obiad dwudaniowy oraz poczęstunki i desery owocowe (z uwzględnieniem diety i potrzeb wychowanków).
Celem edukacji uczniów ze sprzężoną niepełnosprawnością jest ich wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości, wdrażanie do funkcjonowania społecznego, ponadto wyposażenie wychowanków w takie wiadomości i umiejętności, które pozwolą im uzyskać maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania potrzeb życiowych. Ponadto istotnym elementem jest działalność terapeutyczna, rewalidacyjna i rehabilitacyjna pozwalająca na poprawę jakości życia, zdrowia, integracji zmysłów, dążąc do jak najlepszego przygotowania wychowanków do życia w środowisku społecznym.
Istotnym działaniem jest współpraca z rodzicami, wspieranie rodziców w rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka, jak też poprawa radzenia sobie przez rodzinę i jej członków ze stresem i trudną sytuacją rodzinną. Ważnym elementem działalności jest współpraca ze środowiskiem lokalnym w tym: z placówkami przedszkolnymi, szkolnymi, kościelnymi, kulturalnymi, wolontariuszami, organizacjami pozarządowymi.
Powyższe zadania realizowane są przez wysoko wykształconą kadrę OREW:
- nauczycieli-terapeutów,
- fizjoterapeutów,
- logopedów,
- psychologów,
- lekarzy,
- terapeutę zajęciowego,
- pomoce nauczycieli,
- kadrę administracyjno-biurową.